در دنیای پیچیده اقتصادی امروزی، نقش یک مشاور توسعه کسب و کار بیش از هر زمان دیگری به چشم میآید. امروزه، داشتن یک بینش عمیق و عملی بر موانع نامرئی که سد راه موفقیت میشوند، ارزش بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم نکاتی را بررسی کنیم که شاید کمتر در دستور کار مشاوره توسعه کسب و کار قرار میگیرد؛ اما برای رشد و پیشرفت کسبوکار فوقالعاده مهم هستند.
در ابتدا باید بگوییم که میتوانید جهت انجام مشاوره برای افزایش درآمد در شغل خود و یا راه اندازی کسب و کار مناسب با شماره 09908008011 ** میلاد بهرامی ** تماس حاصل کرده و یا به صفحه درخواست مشاوره مراجعه نمایید.
استراتژی های اصلی توسعه کسب و کار برای کسب و کار تولیدی و خدماتی:
اگر بخواهیم موضوع توسعه کسب و کار را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم می توانیم عمده استراتژی ها را در 4 دسته اصلی بگنجانیم. این دسته های استزاتژیک توسعه بازار و کسب و کار شامل موارد زیر می باشند:
توسعه بازار:
یکی از اولین اهداف کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از ورود به وادی توسعه کسب و کار، توسعه بازار است. در این حالت ما برنامه تولید محصول جدید یا ارائه خدمات جدیدی را نداریم. در این وضعیت در ابتدا با یک پایش هوشمندانه تعداد مشتریان کسب و کار را مشخص می کنیم. این پایش شامل مشتریان فعلی، مشتریان سابق، اولین مشتریان، مشتریان راضی و ناراضی مجموعه تاکنون می باشد. پس از پایش اولیه و مشخص شدن گستره مشتریان در اولین قدم باید بازار فعلی را تثبیت کنیم.
در مرحله تثبیت بازار باید به همه مشتریان مجموعه تا به امروز، یادآوری شود که شما هنوز هستید. شما هنوز خدمات ارائه می دهید. شما چه مجموعه خدماتی ارائه می دهید. به مشتریان یادآوری کنید که برای شما ارزشمند هستند و از اینکه از شما خدمات دریافت کرده اند از آن ها قدردان هستید. حتی در این مرحله می توانید با ایجاد باشگاه مشتریان این موضوع را تسهیل کنید.
بعد از این تثبیت، حال نوبت به توسعه بازار می رسد. در این مسیر دو سیاست مختلف به طور همزمان پیاده سازی می شود. سیاست اول: گرفتن مشتری ارجاعی به واسطه وفادارسازی از مشتریان فعلی و با معرفی آن ها. سیاست دوم: تبلیغات و برندینگ
برای پیاده سازی هوشمندانه استراتژی های توسعه بازار، وجود یک مشاور کسب و کار در کنار شما می تواند تسهیل کننده مسیر باشد. این مشاور را در وبسایت معرفی بهترین های هر کسب و کار یا کتاب «به احترام کارآفرینانی که تغییر ایجاد کردند» در وبسایت آمازون نیز می توانید بیاید.
توسعه محصول:
در این رویکرد، شما محصولات و خدمات خود را توسعه داده و به بازار فعلی عرضه میکنید. این رویکرد توسعه کسب و کار عموما زمانی موفق تر قابل انجام خواهد بود که شما یک بازار تثبیت شده از مشتریان وفادار دارید. حال نوبت آن رسیده که یکی یکی محصولات جدید خود را با تکنیک های هوشمندانه وارد سبد مشتریان کنید.
بهتر است در این مرحله محصولاتی ارائه شوند که قابلیت پکیج شدن با محصولات دیگر را دارا می باشند. مثلا یک شرکت تا کنون ارده تولید می کرده. حال شیره انگور را به عنوان محصول جدید وارد سبد می کند و می گوید خوردن ارده با شیره صفای دیگری دارد.
توسعه برند:
در رویکرد توسعه برند عموما تمرکز اصلی بر روی توسعه شناخت مردم نسبت به ابعاد مختلف هویت برند معطوف می شود. در این روش توسعه کسب و کار تبلیغات نقش به سزایی دارد. یکی از ابزار های مهم این مرحله استفاده از زیرساخت های دیجیال مارکتینگ مجموعه می باشد.
باید از هر نکته متمایزی در ماندن و نقش بستن نام شما در ذهن مخاطب استفاده کنید. یک شعار هوشمندانه، یک صدای جذاب، یک رنگ خاص، یک عطر دلنشین و یا یک خاطره دلچسب همگی می توانند ابزارهای توسعه برند شما باشند.
مثل: پشتم گرمه، من نوه عمو یادگارم در برند ایران رادیاتور! از شخصیت متمایز خرس تدی، صدای جذاب فرزاد فتاحی، خاطره دلچسب عمو یادگار در خاطرات کودکانه و حس دلچسب گرما در سرمای زمستان در کار هم استفاده شده تا یک اثر هنری به یاد ماندنی برای توسعه برند خلق شود.
یکپارچگی در توسعه بازار:
در این استراتژی، کسب و کارها به ترکیب توسعه بازار، توسعه محصول و توسعه برند میپردازند.
اما این نکته کلیدی را فراموش نکنید که هر کدام از مباحث مطرح شده پیچیدگی های تخصصی خاص خود را دارند و اگر هر کدام به صورت مجزا انجام شوند و بعد نتایج آن ها با هم تجمیع شود بسیار اثربخش تر از زمانی است که با یک نگاه سطحی، سرمایه گذاری سنگین و عملکردی جهادی همه را با هم انجام دهید و توقع نتیجه گیری قدرتمند هم داشته باشید.
نکات مهم در توسعه کسب و کار که عمده کارآفرینان نمی دانند!
توجه به زیرساختهای ارتباطی در توسعه کسب و کار:
یکی از جوانبی که اغلب از نظر عموم مشاوران کسب و کار فراموش میشود، توجه به زیرساختهای ارتباطی درونی است. برقراری ارتباط مؤثر بین تیمها و بخشهای مختلف یک سازمان میتواند به همان اندازه که استراتژیهای بازاریابی بیرونی مهم هستند، اثرگذار باشد.
تحلیل موقعیت کنونی برند پیش از توسعه کسب و کار:
یکی از کلیدی ترین اقدامات قبل از شروع فرایند توسعه کسب و کار، تحلیل موقعیت کنونی برند است. یعنی به طور مثال:
میزان اشتیاق و انگیزه پرسنل سازمان برای رشد چقدر است؟
آیا اصلا تمایلی به رشد در آنها دیده می شود؟
آیا سیستم فعلی کسب و کار و فرایندهای سازمانی به گونه ای تعریف شده اند که قدرت تحمل توسعه را داشته باشند یا نیاز است که تغییرات اساسی در سیستم اعمال شود؟
در بازار هدف فعلی چند رقیب وجود دارد و موقعیت برند شما نسبت به سایر رقبا چگونه است؟
حس مشتریان نسبت به سای برندها و برند شما چطور است؟
هدف شما از توسعه، رقابت با کدام یک از رقبای حاضر در بازار است؟
برای این توسعه قصد دارید روی کدام مزیت رقابتی خود تمرکز کنید؟
استراتژی خروج از شرایط کنونی برای توسعه کسب و کار:
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که یک مشاور کسب و کار در شیراز چگونه میتواند به شما در زمینه برنامهریزی برای خروج از بحران های ناگهانی کسب و کارتان کمک کند؟
داشتن برنامهای برای خروج کم هزینه، زمانی که شرایط پیچیده میشوند، اهمیت بهسزایی دارد و میتواند از دلسردیها و زیانهای احتمالی جلوگیری کند. مثال ساده این موضوع وجود دکمه eject در جنگنده ها است که می تواند در کسری از ثانیه آن ها را از مرگ حتمی دور کند.
نوآوری در فرآیندها با هدف توسعه کسب و کار:
بهترین مشاوران کسب و کار ایران بر این باورند که نوآوری تنها در محصولات نیست، بلکه نوآوری در فرآیندها نیز میتواند منجر به کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری شود. فرآیندهای کسب و کار شما چقدر مدرن و کارآمد هستند؟
توجه به فرهنگ سازمانی:
اکنون، در این دوران رقابتی، بهترین مشاور کسب و کار ایران یا به طور کلی هر مشاور توسعه کسب و کار خبره ای که انتخاب می کنید باید بتواند به شما کمک کند تا فرهنگ سازمانی قوی ایجاد کنید. فرهنگ سازمانی نه تنها نیروی محرکهای برای انگیزه دادن به کارکنان است، بلکه تأثیر مستقیمی بر وفاداری مشتریان دارد.
به منظور یافتن درکی صحیح تر نسبت به چگونگی فرهنگ سازمانی بهتر است به مقاله 25 نکته مهمی که مدیر منابع انسانی باید بداند در وبسایت مراجعه کنید.
نتیجهگیری:
توسعه کسب و کار هیچگاه فرآیندی ساده نیست و نکات مهمی وجود دارند که بدون توجه به آنها، ممکن است هر تلاشی برای موفقیت بینتیجه بماند. ما به عنوان مشاورینی که در جهت پیشرفت شما برنامهریزی میکنیم، به شما توصیه میکنیم که به این نکات توجه ویژهای داشته باشید.
اگر در پی مشاور توسعه کسب و کار هستید، ما همواره آماده ارائه خدمات مشاورهای به شما در شیراز، و حتی در سایر نقاط ایران هستیم.
با این استراتژیها و نکات کلیدی، توسعه کسبوکار شما دیگر یک مسیر مهآلود نخواهد بود، بلکه قطاری خواهد بود که به سوی موفقیت در حال حرکت است. الان بهترین زمان برای ثبت درخواست مشاوره شما در وبسایت است، چون ممکن است هنوز رقبای شما برای توسعه برنامه جدیدی پیاده نکرده باشند.
دیدگاه شما چیست؟