کتاب بین المللی به احترام موفقیت، نوشته شده توسط دکتر احسان فیروزفر از نخبگان سابق دانشگاه صنعتی شریف، بنیان گذار موسسه و مدرسه کسب و کار امین که در حال حاضر در کشور کانادا زندگی می کند. این کتاب در ۵ فصل و ۱۹۶ صفحه به رشته تحریر درآمده است. فصل های مختلف این کتاب عبارتند از:
فصل 1: روحیه کارآفرینی
در فصل اول کتاب «به احترام موفقیت یا Entrepreneurship: “A Tribute to Success”» به روحیه کارآفرینی، سیر تکاملی کارآفرینی و تاثیر کارآفرینی بر جامعه پرداخته شده است. در ابتدا روحیه کارآفرینی در قالب مفاهیمی چون چشم انداز و اشتیاق، خلاقیت و نوآوری، مقاومت و سازگاری، ریسک پذیری و شناسایی فرصت ها به شیوه ای زیبا و پیوسته به تصویر کشیده شده است. در ادامه به روند و تاریخچه ای که کارآفرینی از دوران باستان و قرون وسطی تا به امروز طی کرده پرداخته شده است. انقلاب صنعتی، عصر فناوری، جهانی سازی و کارآفرینان برجسته از مبانی مطرح شده در این بخش به شمار می روند.
فصل 2: از ایده تا واقعیت: سفر کارآفرینی
پس از آشنایی با مبانی پایه کارآفرینی در فصل اول، نوبت به سفر کارآفرینانه می رسد. سفری که با ایده و خلاقیت آغاز می شود، با اعتبار سنجی ایده ادامه یافته و با تدوین نقشه راه و برنامه کسب و کار به بلوغ می رسد. آیا هر ایده مناسب ایجاد کسب و کار است؟ آیا روشی برای ارزیابی ایده ها وجود دارد؟ با مطالعه بخش اول این فصل شما یاد می گیرید که چگونه شکاف های بازار را شناسایی کنید و ایده های خود را برای آغاز سفر ارزیابی کنید. حال نوبت به یک موضوع کلیدی می رسد! چطور می توانیم ایده های کارآفرینانه خود را اعتبارسنجی کنیم؟
برای اعتبارسنجی ایده ها ما از روش های پژوهشی و آزمایشی استفاده می کنیم. تحقیق بازار یکی از روش های مهم پژوهشی به شمار می رود. اعتبارسنجی مشتری گامی مهم در تحقیق بازار است. پس از اعتبارسنجی مشتریان نوبت به نمونه سازی و MVP ها یا همان ابتدایی ترین نسخه قابل عرضه محصولات می رسد. حال که همه مراحل طی شده و نمونه ها هم ساخته شده باید گروه های تمرکز و پایلوت شناسایی شوند و وارد سیکل تکرار و بازخورد شوید. هر چه این چرخه ادامه یابد محصول و کسب و کار شما پخته تر و حرفه ای تر می شود.
تدوین نقشه کسب و کار و تدوین راه موفقیت کسب و کار مرحله ای از کارآفرینی است که به سادگی توسط افراد نادیده گرفته می شود. نادیده گرفتن این مرحله به سادگی شما را با هزینه های سنگین روبه رو می کند. شما باید با اجزای کسب و کار و شیوه نوشتن یک مدل کسب و کار آشنا شوید. باید قبل از ورود به بازار، آن را تحلیل کنید و عمق رودخانه را با هر دو پا تست نکنید. اگر با استراتژی های بازاریابی و فروش آشنا نباشید نمی توانید محصولات خود را به خوبی به فروش برسانید. در نتیجه جریان نقدی در کسب و کار شما ایجاد نمی شود.
فصل 3: مقابله با چالشها: نبرد کارآفرین
چالش های متنوعی در کمین کسب و کار و کارآفرینی شما هستند که بعضی از آن ها را می توان از قبل پیش بینی کرد و برخی دیگر را فقط در عمل می توان متوجه شد. این چالش ها انواع مختلفی دارند ولی د ر این بخش به مواردی مثل چالش های مالی، موانع لجستیکی و عملیاتی، استرس و فرسودگی اشاره شده است. تامین بودجه اولیه، مدیریت تقدینگی، بودجه بندی و کنترل هزینه ها، توازن بین مالیات شخصی و تجاری از جمله چالش های مالی ابتدای کار به شمار می روند که با برنامه ریزی و پیش بینی مالی تا حدی می توان با آن ها غلبه نمود.
اما چطور می توانیم بر موانع عملیاتی و لجستیکی در مسیر کارآفرینی غلبه کنیم؟ برای غلبه بر موانع عملیاتی لازم است که یک عملیات کارآمد طرح ریزی و راه اندازی گردد. به همین ترتیب نیاز است که با مفاهیم مدیریت زنجیره تامین آشنا شوید. اما چالش های لجستیک به شیوه ای متفاوت از میان برداشته می شوند. شیوه حل چالش های لجستیک تا حدی به توانمندی ها و تیپ شخصیتی کارآفرینان بر می گردد.
توانایی مدیریت بحران یکی از صفات ویژه افراد علاقه مند به مسیر کارآفرینی محسوب می شود. کارآفرینان باید خود را با فناوری های روز به روز نگه دارند تا بتوانند موانع لجستیکی را به شیوه های مدرن در زمان کوتاه و با هزینه ای ناچیز از میان بردارند. در مقاله نکات عارضه یابی می توانید با نکاتی آشنا شوید که عمده کارآفرینان آن ها را نمی دانند ولی شما باید بدانید.
گاهی اوقات در مسیر کارآفرینی چالش هایی به وجود می آیند که باعث می شوند استرس و افسردگی تمام وجود کارآفرین را در بر گیرد. این دسته از موانع روحی و ذهنی نیز نیاز به مدیریت دارند. پس در این قسمت از فصل ۳ شما با انواع تکنیک های مدیریت استرس، مدیریت زمان، جست و جوی حمایت و مراقبت از خود با ایجاد تعادل در زندگی خصوصی و حرفه ای و کاری آشنا می شوید.
برای اینکه با داستان کارآفرینی برخی از کارآفرینان در مدیریت بحران ها و نحوه نوآوری در کسب و کارهایشان آشنا شوید می توانید مقاله داستان های مدیریتی را مطالعه کنید.
فصل 4: گسترش کارآفرینی: استراتژیهای رشد برای کارآفرینان
خوب تا به این مرحله مبانی مطرح شده در کتاب Entrepreneurship: “A Tribute to Success” یا به احترام موفقیت به گونه ای بوده اند که شما را با اصول و مبانی پایه کسب و کار آشنا کرده اند. کسب و کار را ایجاد کرده اید و امور، کژدار و مریض به پیش می روند. تمایل دارید که این کسب و کار را توسعه دهید. پس باید با استراتژی های توسعه کسب و کار، محصول و خدمات آشنا شوید. پس اول به شناسایی فرصت های گسترش می پردازید.
برای اینکه بتوانید از این فرصت ها استفاده کنید لازم است براساس سلیقه و دیدگاه مشتری در محصول و خدمت خود نوآوری به خرج دهید. این نوآوری ها بعدا همان مزیت های رقابتی شما نسبت به سایر رقبا و ارزش های پیشنهادی به شمار می روند که در مسیر به مشتریان خود ارائه می دهید.
فرایند توسعه محصول با پیاده سازی نوآوری ها انجام می شود. محصول ایجاد شده جدید باید در این مرحله به بازار و مشتریان ارائه شود. پس قبل از ارائه به سبد محصولات خود نگاهی بیاندازید. مدیریت سبد محصولات فعلی با حضور محصول جدید همچون سبد محصول قبلی نخواهد بود. اگر به ارتباط میان محصولات و ارزش های جدیدی که این محصولات در کنار هم می توانند برای شما ایجاد کنند توجه نکنید فرصت های زیادی را از دست خواهید داد. چرا که بین این محصولات رابطه ای پنهان وجود دارد و اگر این رابطه به خوبی به مشتری نشان داده شود حجم خرید او را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
حالا سوال جدیدی به وجود می آید! آیا این محصول جدید می تواند برای من بازاری جدید از مشتریان را ایجاد نماید؟ یا اینکه من باید همین محصول را هم به همان جامعه مشتریان قبلی خود ارائه دهم؟
طبیعتا محصول جدید یعنی فرصت جدید! فرصت جدید یعنی بازار جدید. گاهی سرنوشت یک کسب و کار با یک محصول به کلی تغییر می کند و ورق موفقیت برای این کسب و کار بر می گردد. پس برای ورود به بازار جدید لازم است که مجددا پژوهش بازار انجام شود. باید تفاوت های فرهنگی اقشار مختلف جامعه مشتریان را دریابید و درک کنید.ملاحظات قانونی و مقرراتی را بشناسید. عملیات اجرایی خود را با بازارهای جدید تطبیق دهید و در نهایت داستان موفقیت خود را بسازید.
در مقاله استراتژی های قیمت گذاری می توانید با اصول قیمت گذاری برای محصولات آشنا شوید.
گسترش محصول و بازار بدون گسترش زیرساخت بی فایده است. فرض کنید شما محصولی نوین ایجاد کرده اید و برای معرفی آن میلیاردها تومان تبلیغات می کنید. اما در مسیر این تبلیغات مثلا فراموش می کنید به افراد بگویید که این محصول را می توانند از وبسایت رسمی شما تهیه کنند. مردم تبلیغات را می بینند، احساساتی می شوند، به دنبال آن می گردند، محصول را پیدا نمی کنند، آن را فراموش می کنند.
پس ایجاد یک زیرساخت قابل گسترش امری حباتی برای توسعه محصول شما به شمار می آید. مراحل یجاد این زیرساخت قابل گسترش عبارتند از بهینه سازی عملیات، سرمایه گذاری در فناوری، توسعه تیم قوی، عفظ فرهنگ شرکت و در نهایت رهبری در گسترش محصول و تیم و کسب و کار.
فصل 5: کارآفرینانی که تفاوت ایجاد کردند
حال که با کلیات مسیر کارآفرینی آشنا شدید و آموختید مسیر و نقشه راه کارآفرینی چگونه است نوبت به کارآفرینانی می رسد که تا سال ۲۰۲۴ تفاوت ایجاد کردند و موفق به خلق نتایج بزرگ در زمان کوتاه شدند. از جمله این کارآفرینان می توان به میلاد بهرامی یا محمدامین بهرامی که در این نسخه از کتاب در صفحه ۱۸۹ می توانید با رزومه و مسیری که در دنیای کارآفرینی طی کرده آشنا شوید. یکی از ویژگی های منحصر به فرد میلاد بهرامی که در دنیای کارآفرینی میان او و سایر کارآفرینان و مشاوران کسب و کار تمایز ایجاد می کند، مسیر تحصیلی و پرورش او می باشد.
او این مسیر را با آموختن علم مهندسی شیمی که از رشته های مهم مهندسی و فرایندی می باشد آغاز کرد. در طول مسیر با فناوری نانو دانش خود را به سطح جدیدی از علم و فناوری رساند و در نهایت با فراگیری علوم مدیریتی کسب و کار در سطح دکتری به بلوغ رساند. این مسیر باعث شد تا او بتواند به شیوه ای خلاقانه کسب و کارهای مختلف را درک کند و با نگاه مهندسی خود به خوبی کسب و کارها را عارضه یابی کند و راهکارهای خلاقانه و نوآورانه در شرایط بحرانی کسب و کار ارائه دهد.
از جمله اقدامات او تا پیش از چاپ این کتاب در سال ۲۰۲۴ می توان به انتشار مقالات ISI بین المللی در معتبرترین مجلات Q1 و Q2 در حوزه فناوری نانو اشاره نمود. بیش از ۱۷۰ کسب و کار و استارتاپ با مشاوره ها، توانایی منتورینگ و کوچینگ او گامی را در مسیر موفقیت و توسعه برداشته اند. در حال حاضر میلاد بهرامی یکی از بهترین منتورها و گوچ های ایرانی به شمار می رود که فعالیت او در زمینه کارآفرینی از مرزهای جفرافیایی نیز فراتر رفته و توانسته در مسیر کارآفرینان کشورهای حوزه خلیج و ایرانیان مقیم سایر کشورها نیز اثرگذار باشد.
اگد تمایل دارید درباره میلاد بهرامی بیشتر بدانید می توانید به صفحه درباره ما همین وبسایت مراجعه کنید.
جمع بندی
کتاب کارآفرینی 2024 Entrepreneurship: “A Tribute to Success” در نهایت یک نقشه راه هوشمندانه برای تمامی افرادی است که تمایل دارند اولین قدم خود را در مسیر کارآفرینی بردارند. شما می توانید این کتاب ارزشمند را به قیمت ۹۹$ از وبسایت بین المللی آمازون تهیه کنید.
جهت ارتباط مستقیم با میلاد بهرامی می توانید درخواست خود را از طریق صفحه درخواست مشاوره ثبت کنید.
دیدگاه شما چیست؟